Wystawa “MURALE WOLNOŚCI” w Opalenicy

Od 4 do 17 grudnia 2017 roku w  Centrum Kultury i Bibliotece w Opalenicy można obejrzeć wystawę fotografii autorstwa Katarzyny Mich i Marii Łukomskiej pt. MURALE WOLNOŚCI.

Wystawa prezentuje 38 zdjęć wykonanych przez członków Akademickiego Koła Misjologicznego w latach 2010-2012 na terenie Betlejem. Przedstawiają one murale – obrazy powstałe na tzw murze bezpieczeństwa rozdzielającym Izrael od Autonomii Palestyńskiej. Jest to wysoki na 8 metrów mur, budowany nieprzerwanie od 2002 roku przez państwo Izraelskie w celu ochrony swoich obywateli przed aktami terroryzmu ze strony mieszkających w Autonomii Palestyńczyków. Konflikt między tymi dwoma narodami trwa od momentu proklamacji w 1946 roku państwa Izrael, którego Palestyńczycy nigdy nie uznali.

Graffiti kojarzy się z buntem, krzykiem, okazaniem niezadowolenia, czy z chęcią zaznaczenia swojej obecności. Mur, czyli betonowa bariera, bezprawnie izolująca palestyńska ziemię, zdaje się idealnym podłożem dla tej formy plastycznej. Dlatego też nie dziwi fakt, że od jej strony niemal w całości pokryty jest muralami. Co roku przyjeżdżają tutaj graficiarze z całego świata, by na murze wyrazić swój sprzeciw wobec jego istnienia. Najbardziej rozpoznawalne murale znajdują się w Betlejem oraz w jego okolicach.
Przedstawiają hasła nawołujące do wolności i wyzwolenia, do pokoju i wzniesienia się ponad podziały, ponad kolory skóry, religie i pochodzenie.

Największą sławę przyniósł betlejemskim muralom przyjazd Banksy’ego – brytyjskiego artysty graffiti, który trafnością swoich artystycznych wypowiedzi oraz tajemniczą aurą ( jego tożsamość nie jest do tej pory potwierdzona) przyciąga amatorów sztuki z całego świata. Namalowany przez niego gołąb pokoju w kamizelce kuloodpornej, czy mała dziewczynka przeszukująca Izraelskiego żołnierza robią ogromne wrażenie.

Tuż obok jego prac znajdują się jednak dzieła innych, często zupełnie anonimowych twórców, którzy nieraz zupełnie spontanicznie wyrażają swój sprzeciw wobec tragicznego konfliktu trwającego już od ponad 60 lat.
Mur, na którym pojawiają się wciąż nowe hasła oraz murale, jest więc ciągle żywy, a owa tętniąca życiem mozaika stopniowo przeistacza te niegdyś surową konstrukcję w wielkie i głośne dzieło sztuki.